Hoppa till innehållet

Varukorg

Din varukorg är tom

Användarvillkor

LEVERANS:
Varorna kan antingen hämtas i vårt showroom på Hantverkargatan 20B i Malmö (efter överenskommelse) eller fås skickade till valfri leveransadress. Vi erbjuder leverans till ombud i samarbete med DHL.

Vi har följande fraktkategorier inom Sverige:

1. BREV
Småprover
Skickas fraktfritt.

2. PAKET TILL OMBUD (1-30 KG)
Skickas till privatpersoner skickas till DHLs ombud. Ordrar under 500 kr 50 kr i frakt. Ordrar över 500 kr fraktfritt. Ordrar från företag skickas med företagspaket.

3. UTLANDSLEVERANSER / OUTSIDE SWEDEN
För leveranser utanför Sverige behöver vi veta storlek och mottagarland för att kunna ge ett pris på frakt.
Välj Utlandskund i kassan så återkommer vi med en offert.
Vi har fasta priser till Danmark (199 SEK) och Finland (299 SEK).
Till länder utanför EU (inkl Norge) skickar vi bara ordrar överstigande 6000 SEK (exkl moms).

For orders outside Sweden we need to know content and delivery country to establish price for shipping.
Choose Outside Sweden in the checkout and we will come back to you with an offer.
For countries outside the EU (including Norway) we only send orders totaling more than 6000 SEK (excl VAT).

BETALNINGSALTERNATIV

Vi erbjuder betalning med kort och faktura (via Klarna).

 


 

EJ UTHÄMTADE BESTÄLLNINGAR:
För ej uthämtade beställningar och outlösta paket faktureras alla faktiska fraktkostnader fram och tillbaka till kund, samt 20% (minst 100 kr) av varuvärdet för lagervaror och 60% av varuvärdet för beställningsvaror för att täcka våra kostnader.

KOMPLETTERINGAR:
Vid kompletteringsbeställningar kan vi inte garantera samma färgbad/batch. Detta gäller i synnerhet varor som trycks på beställning.

ÄNDRING AV LEVERANSADRESS/MOTTAGARE
Ändring av leveransadress faktureras med 210 kr för att täcka DHLs avgifter.

 


 

LEVERANSTID:

VINTAGETAPETER OCH ANDRA LAGERVAROR
Vintagetapeter skickas normalt inom 1-3 vardagar. Observera att vi bara gjort en generell besiktning och inventering av våra vintagetapeter. En del rullar kan vara skadade eller kapade. Vi kontrollerar dem mer noggrant när vi fått en order och vi plockat upp dem från vårt lager och återkommer om vi inte kan leverera beställd mängd.

BESTÄLLNINGSVAROR
För beställningsvaror som trycks på beställning tillkommer ytterligare leveranstid, vilket framgår på respektive artikel. Observera att detta är uppskattad leveranstid, ej garanterad leveranstid. Om varorna ej kan levereras inom först angiven leveranstid har du rätt att avboka beställningen.

PROVER
Prover kostar 40 kr/st och kan beställas via mail till info@tapetorama.se.

FÖRSENADE LEVERANSER
Saker kan gå fel i flera led i leveranskedjan som vi inte har någon kontroll över. Vi försöker åtgärda problem så gott vi kan, men vi ersätter inga externa kostnader uppkomna på grund av sena leveranser. Leveranstiden är endast uppskattad utifrån normalfallet och inte garanterad och vi uppmanar att beställa i god tid.

 


 

RETURER:

Vi har olika returvillkor för olika produkter. Ofta handlar det om huruvida det är lagervara eller beställningsvara, så samma produkt kan ha olika returvillkor.

1. 14 DAGARS ÖPPET KÖP PÅ LAGERVAROR
Vi erbjuder 14 dagars öppet köp på vintagetapeter, från det du mottagit/hämtat ut varorna. Du bekostar själv alla eventuella returkostnader till oss. Vi återbetalar pengarna inom 14 dagar från det vi fått varorna i retur. Avdrag görs för skadade artiklar eller förpackningar. Även enstaka rullar går att returnera.

2. INGEN ÅNGERRÄTT PÅ NYTRYCK
Vi har ingen ångerrätt på varor som specialanpassas eller specialtillverkas åt dig. Hit hör våra digitala nytryck på tapeter eftersom de trycks i en särskild batch i den mängd som beställs. Beställ gärna prov innan.

 


 

BESIKTNINGSPLIKT:
Som kund har du besiktningsplikt. Det innebär att du så snart du fått varorna ska kontrollera att du fått rätt vara, att alla tapetrullar har samma batch och att det inte finns några synliga fel. Om det är något som inte stämmer ska du kontakta oss så snart som möjligt. Om du anlitat en hantverkare men själv beställt varorna är det viktigt att veta att det fortfarande är du som har besiktningsplikten.

REKLAMATIONER:
Varorna ska kontrolleras snarast möjligt efter mottagandet (se Besiktningsplikt ovan). Skulle det finnas skador på varorna kontaktar ni oss snarast. Vi kan behöva ett prov på felet samt ev etikett för att kunna godkänna reklamationen. Observera att använd/uppsatt vara normalt räknas som godkänd vara och ej kan reklameras.
Felaktiga varor ersätts i första hand med ny vara, men om detta inte är möjligt ges pengarna tillbaka. Finns det felfria artiklar kan dessa i det senare fallet returneras på vår bekostnad.

Vi skickar normalt vidare reklamationsärenden till våra leverantörer för bedömning. Skulle de avvisa reklamationen så kan du alltid ta ditt ärende vidare till Konsumentombudsmannen eller Allmänna Reklamationsnämnden.

ERSÄTTNING FÖR EXTERNA KOSTNADER:
Vi försöker lösa alla problem så smidigt som möjligt men Tapetorama ersätter normalt inga kostnader uppkomna på grund av defekta artiklar. Undantag görs t ex om det gäller fel på varor som absolut inte kunnat upptäckas före användning/uppsättning.

 


 

GARANTIER - ÄLDRE TAPETER:
Våra gamla tapeter säljs som samlarobjekt/antikviteter och kunden ansvarar själv för om och hur man väljer att sätta upp dem. Eftersom vi inte provat eller granskat alla våra artiklar är våra uppsättningsanvisningar endast att ses som rekommendationer baserade på våra erfarenheter av att sätta upp liknande artiklar, men vi kan inte garantera att de fungerar på alla tapeter. Vi erbjuder dock pengarna tillbaka för samtliga rullar om det visar sig omöjligt att sätta upp dem, förutsatt att man i huvudsak följt våra rekommendationer, samt att man avbryter arbetet efter första rullen och returnerar resterande rullar i samma skick som man mottog dem. Vi ersätter inga arbets- eller fraktkostnader.

BESKRIVNINGAR OCH BILDER:
Alla beskrivningar av varorna har gjorts i god tro och utifrån våra egna observationer och tillverkarens beskrivningar. De skall dock bara ses som ungefärliga beskrivningar. Eftersom färgåtergivningen varierar beroende på bildskärmsinställningar så skickar vi små eller stora prover på (nästan) alla tapeter.