Webbshoppen är för närvarande stängd pga omstrukturering
Din varukorg

Varukorgen är tom

Svea checkout
Utcheckning företag
Faktura- och leveransadress
Alla priser i svenska kronor och inkl moms.
All prices in SEK and incl VAT.

 

 

 

 

Overseas checkout
Faktura- och leveransadress
Alla priser i svenska kronor och inkl moms.
All prices in SEK and incl VAT.
Ordern är inte bindande. Vi återkommer först med en offert på fraktkostnad.
The order is not binding. We will first send an offer for shipping costs.
Webbshoppen är för närvarande stängd pga omstrukturering

Köpvillkor

Vi har sålt tapeter och annan inredning i butik och online i snart 20 år. Generellt har vi samma köpvillkor både på nätet och i vår fysiska butik som vilken butik som helst. Det som framför allt särskiljer sig gäller ångerrätt/öppet köp och besiktningsplikt/reklamationer så läs dessa stycken extra noga.

LEVERANS:
Varorna kan antingen hämtas i vårt showroom på Friisgatan 16 i Malmö eller fås skickade till valfri leveransadress (folkbokföringsadress vid fakturabetalning). Vi erbjuder flera fraktalternativ i samarbete med Postnord, med möjlighet till fri frakt till ombud på de flesta av våra varor och hemleverans dag- och kvällstid till en mindre kostnad för alla varor. Varorna skickas normalt när alla varor finns i lager. Önskas delleveranser tillkommer ytterligare fraktkostnader.

Vi har följande fraktkategorier inom Sverige:

1. BREV
Småprover, Färgkartor
Skickas fraktfritt.

2. PAKET TILL OMBUD (1-30 KG)
Allt utom färg, ovikta tyger och andra skrymmande artiklar.
Skickas fraktfritt till Postnords ombud.
Ordrar från företag skickas med företagspaket.

3. HEMLEVERANS DAG- OCH KVÄLLSTID
Alla artiklar kan fås med hemleverans för 99 kr.
Färg, ovikta tyger och skrymmande artiklar kan endast fås med hemleverans.
Observera att det är leverans till port/tomtgräns som standard. Uppbärning och inbärning kan ofta fås till extra kostnad.

4. UTLANDSLEVERANSER / OUTSIDE SWEDEN
För leveranser utanför Sverige behöver vi veta storlek och mottagarland för att kunna ge ett pris på frakt.
Välj Utlandskund i kassan så återkommer vi med en offert.
Vi har fasta priser till Danmark (199 SEK) och Finland (299 SEK).
Till länder utanför EU (inkl Norge) skickar vi bara ordrar överstigande 6000 SEK (exkl moms).

For orders outside Sweden we need to know content and delivery country to establish price for shipping.
Choose Outside Sweden in the checkout and we will come back to you with an offer.
For countries outside the EU (including Norway) we only send orders totaling more than 6000 SEK (excl VAT).

5. LEVERANS TILL ANNAN ADRESS ÄN FOLKBOKFÖRINGSADRESS
Om du beställer som privatperson och väljer faktura som betalningsmetod så kan vi i enlighet med Sveas villkor bara skicka varorna till din folkbokföringsadress. Om du vill ha leveransen till en annan adress så måste du välja kortbetalning med Svea, alternativt välj Utlandsbeställning, så kan du ange valfri adress och betala mot förskottsfaktura. Observera att i det senare fallet räknas beställningsdatum från den dag vi mottagit betalningen.

BETALNINGSALTERNATIV

För privatpersoner och företag erbjuder vi kort-, faktura- och delbetalning med Svea . Sveas användarvillkor hittar du här.

För utlandskunder erbjuder vi förskottsbetalning med banköverföring eller Paypal.


BINDANDE BESTÄLLNINGAR
Alla beställningar är bindande. Skulle du behöva avboka eller göra en ändring så kontakta oss så snart som möjligt så gör vi vad vi kan för att hjälpa till.

EJ UTHÄMTADE BESTÄLLNINGAR:
För ej uthämtade beställningar och outlösta paket faktureras alla faktiska fraktkostnader fram och tillbaka till kund, samt 20% (minst 100 kr) av varuvärdet för lagervaror och 60% av varuvärdet för beställningsvaror för att täcka våra kostnader.

KOMPLETTERINGAR:
Vid kompletteringsbeställningar av tapet, tyg och färg kan vi inte garantera samma färgbad/batch. Detta gäller i synnerhet varor som trycks på beställning. Önskar du en speciell batch så skriv det i kommentarsfältet så gör vi vad vi kan.

ÄNDRING AV LEVERANSADRESS/MOTTAGARE
Ändring av leveransadress faktureras med 210 kr för att täcka Postnords avgifter. Observera att det på grund av Sveas villkor finns begränsningar i vilka ändringar som kan göras om du valt betalning mot faktura.


LEVERANSTID:

Eftersom vi både säljer i butik och skickar varor över hela Europa så varierar leveranstiden från oss till slutdestination. Leveranstiden vi anger är därför beräknad tid innan varorna finns att hämta i vår butik. Ska varorna skickas tillkommer extra leveranstid.

LAGERVAROR
Lagervaror skickas normalt inom 1-3 vardagar.

VINTAGETAPETER
Vintagetapeter skickas normalt inom 1-3 vardagar. Observera att vi bara gjort en generell besiktning och inventering av våra vintagetapeter. En del rullar kan vara skadade eller kapade. Vi kontrollerar dem mer noggrant när vi fått en order och vi plockat upp dem från vårt lager och återkommer om vi inte kan leverera beställd mängd.

BESTÄLLNINGSVAROR
För beställningsvaror tillkommer ytterligare leveranstid, vilket framgår på respektive artikel. Observera att detta är uppskattad leveranstid, ej garanterad leveranstid. I den automatiska orderbekräftelse du får via mail när du beställer står ett leveransdatum med uppskattad leveranstid baserat på den artikel som har längst leveranstid. Detta leveransdatum kan senare komma att justeras framåt eller bakåt utifrån den information vi får från våra leverantörer eller om vi har artikeln i lager. Om varorna ej kan levereras inom först angiven leveranstid har du rätt att avboka beställningen.

EXPRESSFRAKT
Om du har bråttom kan vi ofta erbjuda expressleveranser till extra kostnad.

PROVER
Vi har ett stort lager med prover som vi kan leverera omedelbart. Har vi inte ett prov i lager måste vi beställa ett från vår leverantör, vilket kan ta lika lång tid som att få hem själva varan.
Om leverantören har slut på prover kan det ta extra lång tid att få hem det. Har du beställt flera prover skickar vi normalt de övriga och frågar om du fortfarande vill ha det saknade provet.
Prover skickas som brev oavsett vilket fraktalternativ som väljs i kassan.

FÖRSENADE LEVERANSER
Saker kan gå fel i flera led i leveranskedjan som vi inte har någon kontroll över. Vi försöker åtgärda problem så gott vi kan, men vi ersätter inga externa kostnader uppkomna på grund av sena leveranser. Leveranstiden är endast uppskattad utifrån normalfallet och inte garanterad och vi uppmanar att beställa i god tid.


RETURER:

Vi har olika returvillkor för olika produkter. Ofta handlar det om huruvida det är lagervara eller beställningsvara, så samma produkt kan ha olika returvillkor.

1. 14 DAGARS ÖPPET KÖP
Du har 14 dagars öppet köp på alla lagervaror från det du mottagit/hämtat ut varorna. Du bekostar själv alla eventuella returkostnader till oss. Vi återbetalar pengarna inom 14 dagar från det vi fått varorna i retur. Avdrag görs för skadade artiklar eller förpackningar. På tapeter med 14 dagars öppet köp går det att lämna tillbaka enstaka rullar.

2. 14 DAGARS ÅNGERRÄTT (Privatpersoner)
Du har 14 dagars ångerrätt på de flesta beställningsvaror från det du mottagit/hämtat ut varorna. Du måste meddela oss inom 14 dagar att du vill ångra ditt köp. Du bekostar själv alla eventuella returkostnader till oss. Vi återbetalar pengarna inom 14 dagar från det vi fått varorna i retur. Avdrag görs för skadade artiklar. 20% avdrag görs för öppnad/skadad förpackning. Observera att ångerrätten, till skillnad från öppet köp, endast gäller samtliga artiklar av samma sort, alltså ej för exempelvis överblivna tapetrullar. Ångerrätten omfattar endast privatpersoner, för företag gäller ingen ångerrätt.

3. INGEN ÅNGERRÄTT
Du har ingen ångerrätt på varor som specialanpassas eller specialtillverkas åt dig, eller som är färskvaror. Hit hör till exempel alla tyger som kapas i önskad längd, möbler i valfritt tyg, tapeter som trycks på beställning, och färg.

ÖVERBLIVNA TAPETRULLAR
Eftersom det ofta är omöjligt att beräkna exakt åtgång av tapeter är det inte ovanligt att det blir rullar över. På beställningsvaror har vi ingen ångerrätt på överblivna rullar (se punkt 1. ovan). Detta gäller även om vi har blivit rådfrågade om mängd. Undantag kan göras om vi vanligen har varan i lager.


BESIKTNINGSPLIKT:
Som kund har du besiktningsplikt. Det innebär att du så snart du fått varorna ska kontrollera att du fått rätt vara, att alla tapetrullar har samma batch och att det inte finns några synliga fel. Om det är något som inte stämmer ska du kontakta oss så snart som möjligt. Om du anlitat en hantverkare men själv beställt varorna är det viktigt att veta att det fortfarande är du som har besiktningsplikten.

REKLAMATIONER:
Varorna ska kontrolleras snarast möjligt efter mottagandet (se Besiktningsplikt ovan). Skulle det finnas skador på varorna kontaktar ni oss snarast. Vi kan behöva ett prov på felet samt ev etikett för att kunna godkänna reklamationen. Observera att använd/uppsatt vara normalt räknas som godkänd vara och ej kan reklameras.
Felaktiga varor ersätts i första hand med ny vara, men om detta inte är möjligt ges pengarna tillbaka. Finns det felfria artiklar kan dessa i det senare fallet returneras på vår bekostnad.

Vi skickar normalt vidare reklamationsärenden till våra leverantörer för bedömning. Skulle de avvisa reklamationen så kan du alltid ta ditt ärende vidare till Konsumentombudsmannen eller Allmänna Reklamationsnämnden.

ERSÄTTNING FÖR EXTERNA KOSTNADER:
Vi försöker lösa alla problem så smidigt som möjligt men Tapetorama ersätter normalt inga kostnader uppkomna på grund av defekta artiklar. Undantag görs t ex om det gäller fel på varor som absolut inte kunnat upptäckas före användning/uppsättning.


GARANTIER - ÄLDRE TAPETER:
Våra gamla tapeter säljs som samlarobjekt/antikviteter och kunden ansvarar själv för om och hur man väljer att sätta upp dem. Eftersom vi inte provat eller granskat alla våra artiklar är våra uppsättningsanvisningar endast att ses som rekommendationer baserade på våra erfarenheter av att sätta upp liknande artiklar, men vi kan inte garantera att de fungerar på alla tapeter. Vi erbjuder dock pengarna tillbaka för samtliga rullar om det visar sig omöjligt att sätta upp dem, förutsatt att man i huvudsak följt våra rekommendationer, samt att man avbryter arbetet efter första rullen och returnerar resterande rullar i samma skick som man mottog dem. Vi ersätter inga arbets- eller fraktkostnader.

BESKRIVNINGAR OCH BILDER:
Alla beskrivningar av varorna har gjorts i god tro och utifrån våra egna observationer och tillverkarens beskrivningar. De skall dock bara ses som ungefärliga beskrivningar. Eftersom färgåtergivningen varierar beroende på bildskärmsinställningar så skickar vi små eller stora prover på (nästan) alla tapeter och tyger. OBS! Eftersom vi inte har alla prover hemma måste vi ibland beställa dem från leverantören vilket kan ta allt ifrån 1-4 veckor. Smärre färgskillnader mellan prover och varor kan förekomma.


INTEGRITETSPOLICY
Din integritet är viktig för oss och vi behandlar dina personuppgifter i enlighet med gällande lagstiftning (GDPR). En utförlig integritetspolicy hittar du här.


FÖRETAGSUPPGIFTER:
Tapetorama AB
Friisgatan 16
211 53 Malmö
Sverige

ORGANISATIONSNUMMER:
556825-7231

KONTAKTUPPGIFTER:
Telefon: +46 (0)40 505085
Email: info@tapetorama.se